Hoe aantrekkelijk is een youngtimer van de zaak ?

Een youngtimer is een auto tussen de 15 en 25 jaar oud. De youngtimer is populair onder zakelijke rijders omdat er speciale bijtellingsregels gelden.
Als u ook privé rijdt in deze auto is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dit is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. (bron : belastingdienst.nl)
De waarde in het economisch verkeer is de zogenaamde fiscale waarde die aan de youngtimer wordt gegeven, dit hoeft niet de factuurwaarde van de aanschaf van de youngtimer te zijn, de belastingdienst geeft namelijk aan dat het over de waarde gaat die je zou krijgen als je de auto verkoopt. Er zijn verschillende manieren om deze fiscale waarde vast te stellen.
Als je je oriënteert op een tweedehands auto, vliegen er twee termen om je oren: ‘marge-auto’ en ‘btw-auto’. Over de marge-auto betaalde de vorige eigenaar, waarschijnlijk een particulier, al eens btw. Omdat die btw al is voldaan, hoef je dat als nieuwe eigenaar niet nogmaals doen. De factuur vermeldt dan ook: 0% btw.
De btw-auto: netto voordeliger
Een BTW auto is een auto die van een onderneming is geweest, of uit welke geïmporteerd is uit een land buiten de Europese Unie, (meest voorkomend Zwitserland, USA en Japan) dan heb je een btw-auto te pakken. Over de btw-auto moet je nog btw betalen en dat staat dus op de factuur. Echter mag je als ondernemer die btw aftrekken, dus een deel van het aankoopbedrag verreken je. Via een factuur overtuig je de fiscus dat je echt rondrijdt in een btw-auto.
 
Onderstaand rekenvoorbeeld youngtimer versus nieuwe auto geeft een aardig voorbeeld van het voordeel als je een youngtimer van de zaak rijdt.
 
XC90 van 16 jaar oud Nieuwe XC60 hybride
Fiscale waarde: € 6.000 Cataloguswaarde: € 72.000
Bijtellingstarief: 35% Bijtellingstarief: 22%
Bruto bijtelling: € 2800 Bruto bijtelling: € 15840
Netto bijtelling: € 1038  per jaar Netto bijtelling: € 5.876 per jaar
NETTO  € 86,50  per maand NETTO  € 489,72  per maand
 
Een youngtimer van de zaak rijden is fiscaal dus aantrekkelijk, en om een youngtimer te upgraden naar anno nu kunnen we onder andere multi media sets in de meeste Volvo youngtimers monteren, hem voorzien van een nieuwe LPG G3 installatie voor als je veel kilometers rijdt. En wil je vaste kosten per maand en geen risico lopen met een youngtimer is het mogelijk om de auto financial of full operational te leasen, en met full operational bedoelen we dan ook echt full operational zoals ook bij een nieuwe auto, dus behalve onderhoud ook reparatie's, banden, verzekering, pechhulp etcetera, kortom: ontzorgen.